05.03.2025р.
Діти,запрошую на урок української мови https://meet.google.com/sye-pvmw-mmc
03.03.2025р.
Діти,запрошую на урок української мови https://meet.google.com/sye-pvmw-mmc
26.02.2025р.
Діти,запрошую на урок української мови https://meet.google.com/sye-pvmw-mmc
24.02.2025р.
Діти,запрошую на урок української мови https://meet.google.com/sye-pvmw-mmc
19.02.2025р.
Діти,запрошую на урок української мови https://meet.google.com/sye-pvmw-mmc
Варіант I
I-II рівень
1. Укажіть неправильну ознаку однорідних членів речення.
А Залежать від одного слова у
реченні.
Б Відповідають на одне питання.
В Однорідні члени речення та
узагальнювальне слово виконують одну синтаксичну функцію.
Г Однорідні члени речення
обов’язково виражаються однією частиною мови
2. Укажіть речення, у яких наявні однорідні члени
речення.
А Ми стали збиратися додому.
Б Тарасик знову підкрався, заклав
у кошичок руку та як заверещить!
В Ні риба ні м’ясо!
3.
Укажіть речення з однорідними членами.
А За
городом срібною гладінню розлився ставок, за ставком верби до води похилилися,
за вербами на пагорбі хати біліють.
Б
Собака стояв під грушею і не зводив з Сашка здивованих очей.
В Уночі
несподівано знявся північний вітер, небо скоро затяглося хмарами.
Г Уже
сонце скотилось до заходу, уже степова трава лисніла червоним одлиском.
4. Укажіть
речення, де зв’язок між однорідними членами речення здійснюється за допомогою сполучників
та інтонації переліку.
А
Радіють молодій обнові берези, клени, явори.
Б Моя
мати перша в світі навчила мене любить роси, легенький ранковий туман, п’янкий
любисток, м’яту, маковий цвіт, осінній город і калину.
В
Людина має бути не тільки здоровою, а й гарною.
Г
Неначе човен в синім морі то виринав, то потопав.
5. Укажіть речення,
у якому однорідні члени є поширеними.
А В
хаті у Меланії було, як у віночку: тіняво, зелено, чисто.
Б В
глибокі чисті криниці люблять дивитись до всього допитливі діти.
В Від
Батьківщини — і клич, і звага, і рання сила, й доля пізня…
Г
Молода сила тремтить і пориває з кожної жилки стебла.
6. Укажіть речення,
у якому однорідні члени — присудки.
А Мавка
йде до калини, швидко ламає на ній червоні китиці, звиває собі віночок.
Б З
берега на берег можна добутися баржами або човнами.
В
Життя, немов ріка, пливе в майбутнє, у завтрашнє, у безкрає.
Г Понад
морями пролягають тіні журби й тривоги, спогадів і снів.
7. Укажіть речення
з неоднорідними означеннями.
А На
липах з’явилося свіже молоде пахуче листя.
Б
Одшуміли над Придесенням перші весняні грози, по тому настали теплі погожі дні.
В
Прийде пісня, мов дружна весна, шумовита рвучка голосна.
Г Якісь
солодкі любі спогади та думки колисали його серце.
8. Укажіть речення, де є однорідні члени речення із
узагальнювальними словами.
А Спокійне слово, погляд, увага
так полегшують і помагають жити!
Б Усе, що оточує нас і біля нас тече і росте, літає і ходить, — вода і
повітря, гори і степ, птахи і звірі.
В Я рідне слово люблю і шаную не
лише тому і не тільки через те, що давно вже працюю на письменницькій ниві.
9. Укажіть речення без пунктуаційних помилок.
А Був гарний, літній день, і все
навколишнє здавалось прекрасним сад, город, соняшники, й мак, і ниви за городом.
Б Засинаючи я ще чув, як увійшла
мати, як укропом, соняшником і росою запахли її одіж і руки.
В Луки, гори, пишні сади — все
зелене й принишкле.
|
10. Укажіть правильні твердження.
А Однорідними можуть бути тільки
додатки, означення, обставини.
Б Однорідними можуть бути тільки
підмети і присудки.
В Однорідні члени функціонально
рівноправні і граматично не залежать один від одного.
11. Зазначте речення, де відсутні однорідні члени речення
— додатки.
А Велика Китайська стіна, руїни
Колізею у Римі чи давньогрецький Парфенон в Афінах.
Б Страшні війни, лихоліття
понищили в Україні дуже багато чудових витворів людського духу і прекрасних
споруд.
В І навіть базар побачив той
футбол на стадіоні.
12. Зазначте речення, де є однорідні члени речення —
означення.
А Сонячний осінній день...
Б Україна також має чимало
всесвітньо відомих пам’яток-споруд.
В А там, за річкою, сплелися
парубочі дзвінкі, розгонисті, гарячі голоси.
III рівень
13.
Установіть відповідність між реченням з однорідними членами й розділовим
знаком, пропущеним у ньому.
1
тире 2
двокрапка 3
кома |
А У
Карпатах займався чудовий весняний ранок. Б Я
потягнувся до пісні, до неба, до вечірньої зорі і завмер у смутку у диві. В
Лози, кручі, ліс все блищить і сяє на сонці. Г. Рвала ти
гірке та сиве зілля ковилу, кермек, полин-траву. |
14.
Установіть відповідність між реченням і групою однорідних членів у ньому.
1
зі сполучниковим зв’язком 2
з безсполучниковим зв’язком 3
зі змішаним зв’язком |
А З
нього можна було писати лицарів, богів, апостолів, великих учених чи
сіятелів,— він годивсь на все. Б
Чорна, непроглядна темнота стояла кругом. В
Тепле ясне сонце цілий день висить у світлій синяві. Г
Приємно тягати копиці до стогу й ходити навколо стогів по насінні. |
15. Відповідності.
1 підмети А Вечірні
дороги таять у собі таємницю, сподівання, жаль.
2 присудки Б Синь
гаїв, поля, світання, пісня солов’їна, ніжний шепіт і
зітхання – моя Україна.
3 додатки В Все
шосе тепер загриміло, заскрипіло, затупотіло.
4 означення Г На небі виразно, ясно визначилися веселчані
смуги.
5 обставини Д Весною Чижик молоденький, такий співучий,
проворненький, в садочку все собі скакав та якось у сільце й попав.
IV рівень
16. Розбір
речень. Накресліть схеми записаних речень.
Тонкі брови, русяві
дрібні кучері на голові, тонкий ніс, рум’яні губи — все надихало молодого
парубочою красою.
Варіант II
I-II рівень
1. Укажіть правильне твердження.
А У реченні може бути
один ряд однорідних членів.
Б Однорідними можуть
бути тільки другорядні члени речення,
В Однорідні члени
речення відповідають на одне й те саме питання, відносяться до одного і того ж
слова, виконують однакову синтаксичну функцію.
Г Узагальнююче
слово завжди виділяється комою.
2. Позначте речення, що містить кілька рядів однорідних членів.
А Легка, біла, прозора
постать, що з обличчя нагадує Мавку, з'являється з-за берези і схиляється над
Лукашем.
Б Знов стелиться
переді мною шлях через терни, байраки, дике поле.
В Над селами, над
нивами, лугами та долинами велика хмара йшла.
Г Гнів і жаль, огонь і
холод, несамовита радість і гірка туга разом охопили Петрове серце.
3. Укажіть речення з поширеними однорідними членами.
А Сивий полин і
листатий подорожник кущилися обабіч дороги.
Б На далеких, повитих
ніччю горизонтах мерехтіли багряні спалахи.
В Місяць у полі бродить,
в трави лице вмочив.
Г Був Кропивницький не
лише великим знавцем, а й талановитим співаком, виконавцем і популяризатором
української пісні.
4.
Укажіть речення з однорідними членами.
А
Оркестр шалів, погрожував, благав, журивсь і плакав скрипок голосами, то
шквалом бурі тишу розривав, то озивався десь під небесами.
Б Човен
висувається з-під верболозу чорним клинцем, і на воду сповзає дядькова тінь.
В Ось
тільки в лісі туман тримається найдовше, він тут хапається за кожний виярок.
Г
Копита відбивали чіткий ритм, і, збуджений тим ритмом, він навмисне прискорював
біг.
5.
Укажіть речення, у якому однорідні члени — обставини.
А
Посаджене матір’ю насіння зійде, зацвіте, закрасується, перев’ється по всьому
городі.
Б І
хороше, і дивно, і радісно стає мені, малому, в тім світі.
В Між
Гончарівкою й Дігтярами вип’явся високий та обривчастий згірок із загубленою чи
призабутою назвою.
Г Остап
зірвався на рівні ноги й не пішов, а побіг далі.
6.
Укажіть речення, у якому однорідні члени поєднуються розділовим сполучником.
А
Листки то намагаються ухопитися за гілку, то наче звисають.
Б Тече
Дніпро між кручами уперто розбурханий, нестримний і рвучкий.
В Маска
ховає обличчя, але не ховає очей.
Г А Бог
же вчить терпіти не ярмо, а лиш труднощі дороги.
7. Яким
членом речення виступає узагальнювальне слово в поданому реченні?
Усе в чеканні:
спілі краплі рос, земля і місяць, вишні і тополі, і тиша в тиші, і тумани в полі.
А Присудком;
Б додатком; В підметом; Г обставиною.
8. Укажіть
речення з неоднорідними означеннями.
А З
дому рано мене повела неспокійна епоха по тернистих дорогах важкого, складного
життя.
Б І
ридає рояль за стіною про далекі загублені дні.
В З
рогатим, ридаючим риком вітри орди хмар несуть.
Г Сніг
лежить білий, сріблястий.
9. Укажіть речення, у яких наявні пунктуаційні помилки.
А Довга біла шовкова сукня вже
була готова до весілля.
Б Але явище вражало своєю
первісністю і грандіозністю.
В Вона кинулася в комірчину до
скрині, і внесла цілу купу вишитих рушників .
10. Визначте речення, у якому допущено
пунктуаційну помилку.
А А за Россю на подолі
ніби спочивав густий, дубовий ліс…
Б Вечір
лагідний свіжий.
В Одшуміли над
Придесенням перші весняні грози, по тому настали теплі погожі дні.
Г Долиною повилася
річечка, наче хто кинув нову синю стрічку на зелену траву.
11. Зазначте речення, де є однорідні члени речення —
присудки.
А Люди з пароплава привезли на
берег великі бочки, залишили їх тут і повернулись назад.
Б Тико захотілось поїхати далі.
В І сів на цю яблуню перепочити.
12. Укажіть речення, в якому правильно
розставлено розділові знаки.
А Горять, міняться на очах сині, зелені бузкові й оранжеві легкі осяйні
хмарини.
Б Ранок зачинався тихий і лагідний, все навкіл: і трави, і дерева, і кущі наче
завмирало.
В У небі жайворонки в'ються, заливаються, сміються, грають, дзвонять цілий день
і щебечуть, і співають і з весною світ вітають, дзвоном радісних пісень.
Г Ось-ось задзвонять жайворонки про все: про радість, про щастя, про весну.
III рівень
13. Установіть
відповідність між реченням з однорідними членами й розділовим знаком,
пропущеним у ньому (окремі розділові знаки пропущено).
1
тире 2
двокрапка 3
кома |
А
Сніг мете, наміта кучугури замітає рови. Б
Сніжинки тендітні і ніжні хтось сипле. В
Справа стояла на місці ні туди ні сюди. Г А
цій землі нічого не забракло ні рік, ні моря, ні озер, ні трав. |
14.Установіть
відповідність між реченням і групою однорідних членів у ньому.
1
зі сполучниковим зв’язком 2
з безсполучниковим зв’язком 3
зі змішаним зв’язком |
А І
барвінком, і рутою, і рястом квітчає весна землю, мов дівчину в зеленому гаї…
Б
Галя швидко вдяглася, вийшла до вітальні. В Любіть
травинку, і тваринку, і сонце завтрашнього дня, вечірню в попелі жаринку,
шляхетну інохідь коня. Г
Ожила природа, розпустилися бруньки, і от-от дерева одягнуться в зелене
вбрання. |
15. Відповідності.
1 підмети А Вечірні
дороги таять у собі таємницю, сподівання, жаль.
2 присудки Б Синь
гаїв, поля, світання, пісня солов’їна, ніжний шепіт і
зітхання – моя Україна.
3 додатки В Все
шосе тепер загриміло, заскрипіло, затупотіло.
4 означення Г На небі виразно, ясно визначилися веселчані
смуги.
5 обставини Д Весною Чижик молоденький, такий співучий,
проворненький, в садочку все собі скакав та якось у сільце й попав.
IV рівень
16. Розбір речень з
однорідними членами. Накресліть схеми.
Він то повз на
животі по тонких крижинах, то впирався палицею й перестрибував через водяні
латки, то бігав з кінця в кінець криги, не маючи виходу.
29.12.2022 р. Підсумковий урок. Повторення та узагальнення вивченого про
словосполучення й речення.
1. Бліц-опитування (письмово).
1 Назва розділу науки про мову, що вивчає будову та значення
словосполучень та речень.
2 Види словосполучень за способом вираження головного
слова.
3 Назвіть граматичну основу речення.
4 Види речень за складом граматичної основи.
5 Види речень за кількістю граматичних основ.
6 Види речень за наявністю другорядних членів речення.
7 Види підмета за способом вираження.
8 Види складеного присудка.
9 Другорядні члени речення – це …
10 Член речення , що відповідає на питання Який? Чий?
11 Член речення , що відповідає на питання Як? Де? Куди?
Коли? Звідки?
12 Член речення, що відповідає на питання непрямих
відмінків.
2. Конкурс слідопитів.
«Знайди «свою» фразеологічну пару».
1 Бити А Між
двох вогнів
2 Сидіти Б Як курка
лапою
3 Попасти В В пух і прах
4 Розбити Г На двох стільцях
5 Писати Д Як сидорову
козу
6 Кататися Е Як риба об
лід
7 Б′ється Є Як сніг на
голову
8 Видно Ж Як на долоні
9 Звалився З Як сир у маслі
3. «Творче конструювання».
З поданих слів складіть речення-прислів′я. Підкресліть члени речення.
Добре, краще, за, багатство, здоров′я, найбільше.
Меч, тіло, вражає, душу, а, слово.
Слава, добра, темряві, зберігає, і, в, блиск
Домашнє завдання: вправа 141 (тестові
завдання).
27.12.2022 р. Контрольна робота з теми
«Головні та другорядні
члени речення»
I варіант
I-II рівні
1. Позначте рядок, у якому зазначено речення зі складеним дієслівним присудком.
А Стежка вузенька.
Б Цілий каскад водоспадів можна побачити на річках Пістинці, Яремчі.
В Високе синє небо в лісі здавалося ще дальшим і недоступнішим.
Г Наша історія — це історія віковічної боротьби українського народу за своє
місце під сонцем.
2. Позначте рядок, у якому зазначено речення зі складеним іменним присудком.
А Рід князів Острозьких був відомий з давніх-давен.
Б Стежечка вив’юнилася до велетенського кряжистого дуба на чистій галяві .
В Уже тояла пополудня пора.
Г По синіх водах небес плив місяць.
3. Позначте рядки, у яких між підметом і присудком тире не вживається.
А Мова кожного народу явище давнє.
Б Доля української мови сумна й героїчна водночас.
В Національна мова це здобуток культури, духовної діяльності певного народу.
Г Мова основа культури нації, найбільший її скарб.
Д Рушники і плахти мов щемливий спогад дитинства.
4. Обставина відповідає на питання:
А всіх відмінків;
Б всіх відмінків, крім називного;
В який? чий?
котрий?;
Г як? де? куди? коли? звідки?
5.
Назвіть види означень:
А прямі та непрямі;
Б узгоджені та неузгоджені;
В місця, часу,
причини, мети.
6.
Вкажіть речення з неузгодженим означенням.
А В гречках нескошених стоїть
барвистий мед;
Б До мене підходить людина
середнього віку;
В Щире слово – теплий промінь.
7.
Вкажіть речення з узгодженим означенням.
А Листочки на осиці дрібно
затремтіли.
Б Стояла вишня у цвіті.
В На дні довгого яру блищать
ставочки.
8.
Вкажіть речення з прикладкою.
А Найважча професія – бути
людиною.
Б Якось ішов тим степом козак –
нетяга.
В Сиділо нас чоловік з вісім.
9.
Вкажіть речення з прямим додатком.
А Обрій затягнула вечорова імла.
Б Небо заволоклося хмарами.
В Бажав я для скованих волі.
10. Вкажіть речення з обставиною
причини.
А Хлопець занімів від
здивування.
Б Стомились хлопці, присіли
спочити.
В Сідають на озера дикі гуси.
11. Вкажіть речення з обставиною
місця.
А Ми повернулися ввечері.
Б Пожовкле листя спадало на тротуар.
В По – справжньому великі ті,
чиє серце б’ється для всіх.
12. Визначте
рядок, у якому в реченні порівняльний зворот не виділяється комами.
А Десятинний храм
поставав перед мандрівником як дивне видіння.
Б У Ворохті донині збереглася й охороняється законом церква як пам’ятник народної
архітектури.
В Позолочені хрести на Десятинній церкві світились у голубизні неба як зорі.
Г Рушники були червоні як жар горіли різним орнаментом, переливалися райдугами.
III рівень
13. Поширте
подане речення другорядними членами.
Темніли ялини.
14. Установіть
відповідність між виділеними в реченнях обставинами та їх видами.
1 У суботу ввечері молодиці й дівчата йдуть
збирати чебрець. 3
За хмарами
стояло сонце. 5 Під час навчання в гімназії через конфлікт з керівництвом Михайла Драгоманова мало не виключили зі
складу учнів. 6 Весною пінгвіни повертаються на берег
континенту в один і той же самий час. |
А Обставина способу дії. Б Обставина мети. В Обставина місця. Г Обставина часу. Д Обставина причини. |
15. Установіть
відповідність між виділеними в реченнях другорядними членами та видами їх.
1 Кожен народ по-своєму заселяв
небо. 2 Зірки групуються в химерні фігури. 3 Повітря пахло густим духом
землі. 4 Ландшафт острова дивовижний. 5 Біля берегів море скаламучене, зелено-руде. 6 Вулкани і потоки лави виявлені міжпланетними автоматичними станціями на юпітеріанському супутнику Іс. |
А Узгоджене означення. Б Неузгоджене означення. В Прямий додаток. Г Непрямий додаток. Д Обставина місця. Е Обставина
способу дії. |
IV рівень
16. Зніміть риску.
Брати/слов’яни, трава/звіробій,поет/романтик, місто/Гайворон,
знак/символ, фізик/Пулюй, замок/фортеця,
острів/Мурашиний, Франко/школяр, річка/Буг, жовто/гарячий, пів/міста.
17.
Розберіть речення.
Над сивим Дніпром струнка береза
розпустила зелені коси(віти).
II варіант
I-II рівні
1. Позначте рядок, у якому зазначено речення зі складеним дієслівним присудком.
А Воля пахла настроєм лугових трав і молодого сіна.
Б Я прагнув забратися на самісіньку вершину сосни.
В За городом тихою срібною гладінню розлився ставок.
Г Блискавки розривали тьму на шмаття.
2. Позначте рядок, у яких зазначено речення зі складеним іменним присудком.
А Я сидів на ґанку з важкою душею…
Б Рід князів Острозьких був відомий з давніх-давен.
В За Дніпром плив довгий журавлиний ключ.
Г За горами почався болотистий ліс .
3. Позначте рядки, у яких між підметом і присудком уживається тире.
А Життя це пізнання світу.
Б Серед інших дітей малий Мирон несміливий і непроворний.
В Добре слово безцінна сила.
Г Рідна пісня наче срібний струмочок.
Д Конвалія отруйна.
4. Додаток відповідає на питання:
А всіх відмінків;
Б всіх відмінків, крім називного;
В який? чий? котрий?
5.
Назвіть види означень:
А прямі та непрямі;
Б узгоджені та неузгоджені;
В місця, часу, причини, мети.
6.
Вкажіть речення з неузгодженим означенням.
А Білі ручки чорної роботи не
люблять.
Б Перенесемося своєю думкою в стародавній
Київ.
В Чубенко дав наказ зупинитися.
7.
Вкажіть речення з узгодженим означенням.
А Пасажири на грузовику
проводжають очима літак.
Б Повний колос до землі гнеться.
В Дорога
ліворуч була наглухо закрита завалами.
8.
Вкажіть речення з прикладкою:
А Терном поросла моя дорога до
щастя.
Б Пісні змінювали одна одну.
В Підходить пароплав «Тарас
Шевченко».
9.
Вкажіть рядок, у якому всі прикладки написано правильно:
А вітер-розбишака, фільм «Тарас Бульба»;
Б Світязь озеро, сніжинки-пушинки;
В поет-романтик, птах-орел.
10.
Вкажіть речення з прямим додатком.
А Я користувався
твоєю книжкою.
Б Цінуйте й бережіть дружбу.
В Сонячний промінь пробивався
крізь гущавину віт;
11. Вкажіть речення з обставиною
мети.
А Хлопець занімів від
здивування.
Б Стомились хлопці, присіли
спочити.
В Сідають на озера дикі гуси.
12.
Визначте
рядок, у якому в реченні порівняльний зворот не виділяється комами.
А Десятинний храм
поставав перед мандрівником як дивне видіння.
Б У Ворохті донині збереглася й охороняється законом церква як пам’ятник народної
архітектури.
В Позолочені хрести на Десятинній церкві світились у голубизні неба як зорі.
Г Рушники були червоні як жар горіли різним орнаментом, переливалися райдугами.
III рівень
13. Поширте подане речення другорядними
членами.
Сонце зійшло.
14. Установіть відповідність між виділеними в
реченнях обставинами та їх видами.
1 Скрутно доводиться зимою Романові. 2 Митько поволі пішов з подвір’я. 3 Населення княжої та гетьманської України широко користувалося
дорогоцінним матеріалом для свого одягу . 4 Над хатою зійшла вечірня зоря. 5 У голові від хвилювання
пульсувала одна тільки думка. 6 Мені так легко на душі. |
А Обставина способу дії. Б Обставина мети. В Обставина місця. Г Обставина часу. Д Обставина причини. |
15.Установіть відповідність
між другорядними членами та видами.
1 Конопля була запозичена нашими предками від іранців. 2 Овеча вовна та вовняні тканини згадуються в літературних пам’ятках уже з ІХ століття. 3 Над хатою зійшла вечірня зоря. 4 У кінці ХVІІІ століття населення України
збідніло. 5 З давніх-давен в Україні величальним словом і магічною дією створювали образ багатства. 6 На Масницю в селах України
майже кожного вечора збиралися вечорниці. |
А Узгоджене означення. Б Неузгоджене означення. В Прямий додаток. Г Непрямий додаток. Д Обставина місця. |
IV рівень
16.Зніміть риску.
Брати/слов’яни, трава/звіробій,поет/романтик, місто/Гайворон,
знак/символ, фізик/Пулюй, замок/фортеця,
острів/Мурашиний, Франко/школяр, річка/Буг, жовто/гарячий, пів/міста.
17. Розбір речення. Мене Вітчизна(мати) колихала і піднесла до сонця на
руках. |
22/12/2022
Шановні учні! Запрошую вас на онлайн-урок:Узагальнення з теми "Головні та другорядні члени речення".Підготовка до к. р.
20.12.2022 р. РМ. Усний твір-опис
пам’яток історії та культури за картиною в публіцистичному стилі (за простим
або складним планом) з використанням порівняльних зворотів
1. Актуалізація навчальної
діяльності.
- Назвіть типи
мовлення.
- Назвіть стилі мовлення.
Основні жанри публіцистичного стилю |
Мета текстів публіцистичного стилю |
Ознаки публіцистичного стилю |
Лист у газету, фейлетон, інтерв’ю, репортаж, нарис, стаття, допис; радіо-,
кіно-, телепубліцистика |
Передача точної та яскравої інформації у доступній формі про найважливіші
події в житті нашої країни та за кордоном, а також вплив на читача (слухача) |
Інформативність, фактичність, логічність, образність, відвертість |
Публіцистичний стиль використовується
найчастіше в політичній, суспільній, освітній масовій агітації. Він
характеризується: точністю, послідовністю викладення провідних тез разом з
їхнім емоційним забарвленням |
2. Повторімо теорію.
Твір-опис – це зв’язне висловлювання, складене мовцем, з
використанням власних спостережень, додаткової інформації з різних джерел. В
описі йдеться про ознаки самого предмета та ознаки його частин.
Мета публіцистичного опису пам’ятки – передати найбільш
важливі ознаки, а також викликати певне ставлення.
3. Схема-зразок твору опису за картиною
художника Олександра Волненка «Софія Київська» в публіцистичному
стилі.
Заснування собору |
Засновником храму був великий київський князь
Ярослав Мудрий. Закладено собор у 1037 році на честь перемоги над печенігами |
Етимологія (походження) назви собору |
Назва собору походить від грецького слова «софія» —
мудрість |
Загальна характеристика собору |
Висота собору — 29,5
метрів, завширшки — 29,3 м, а разом із галереями — відповідно
41,7 та 54,6 м, площа собору становить близько 600 кв. м, а загальна площа —
2310 кв. м. Висота від підлоги собору до зеніту центрального купола — 29 м.
Хори також мають значну площу — 260 кв. м |
Складові комплексу собору |
Національний заповідник «Софія Київська» є
комплексом давньої архітектури, до складу якого входять монастирські споруди:
дзвіниця, митрополичий дім, трапезна, братський корпус, бурса, консисторія,
Південна вежа, брама Заборовського, зведені у ХVІІІ–ХІХ ст. та огороджені
міцним муром |
Порівняльні звороти |
Немов облиті золотом…, неначе летять у повітрі…,
мов притихли… |
4. Повторіть відомості про
порівняльний зворот у підручнику.
5. Творче
опрацювання картини.
- У яку історичну епоху зображено Софію Київську?
- У яку пору року зображено Софію Київську? Яку кольорову гаму використав
художник у своїй картині?
- За допомогою яких деталей досягається велич і цілісність цієї пам’ятки?
- Що найбільше привертає вашу увагу в описі собору? Які почуття й настрої
викликає у вас пам’ятка?
6. Складіть план до твору-опису.
Можете скористатися орієнтовним.
І. Розповідь про пам’ятку (коли і хто створив, історія створення, легенди і
перекази, пов’язані з пам’яткою).
ІІ. Основна частина. Опис пам’ятки.
1. Назва складової частини пам ’ятки та її ознаки.
2. Ліпний декор…
3. Дзвіниця в стилі бароко…
4. …Чотири яруси та грушовидний
купол, ліпне оздоблення
ІІІ. Завершення. Оцінка пам’ятки
(чим запам’яталася, що в ній вразило) або роздум (чому її необхідно берегти).
7. За
поданим початком скласти усний твір-опис Софії Київської за картиною Олександра
Волненка в публіцистичному стилі, додержуючись відповідної термінології та використовуючи порівняльні звороти.
Дивне відчуття охоплює мене, коли дивлюся на картину Олександра Волненка
«Софія Київська». Десь залишається гомінливе сьогодення, віки розступаються, і
постає далеке минуле…
Домашнє завдання: складіть усний твір-опис за планом.
15/12/2022
Шановні учні! Запрошую вас на онлайн-урок:Порівняльний зворот. Виділення порівняльних зворотів комою. Д/з: повт. правила ст.61, впр.130.
13/12/2022
Шановні учні! Запрошую вас на онлайн-урок:Порівняльний зворот. Д/з:ст. 60-61(вивчити правила),впр.132(у класній роботі),135( домашня).
08.12.2022 р. Види
обставин, способи вираження їх
1. Опрацюйте схему «Обставина — другорядний член речення».
Виражає характеристику чи ознаку дії |
|
Відповідає на запитання як? куди? для чого? чому? за
якої умови? незважаючи на що? |
|
Виражається іменником, прислівником, інфінітивом,
дієприслівником або фразеологізмом |
||||||||||||||
↑ |
|
↑ |
|
↑ |
||||||||||||||
Обставина — другорядний член речення |
||||||||||||||||||
↓ |
|
↓ |
|
↓ |
|
↓ |
|
↓ |
|
↓ |
|
↓ |
|
↓ |
||||
Способу дії |
|
Міри й ступеня |
|
Місця |
|
Часу |
|
Умови |
|
Мети |
|
Причини |
|
Допусту |
||||
2. Робота з підручником: & 13.
3. Дослідження-відновлення.
Відновіть прислів’я та приказки, вставивши замість
крапок обставини з довідки. Дайте характеристику обставин, скориставшись таблицею підручника.
Добре діло твори ... Доброму … добре. Добре … пам’ятається. Правда і … не втоне. Кривда людськая … вилазить. Від … не вмирають. (Нар. творч.)
Довідка: довго, сміло, в морі, боком, щастя, скрізь.
4. Вправа 122 (спишіть, підкресліть інфінітиви як члени речення).
5. Проблемне запитання.
— Як правильно
сказати: щоденно, щодня чи щодень?
Слова щоденно,
щодня, щодень
побутують в українській літературі:
Я єсть той, який
щоденно на будові, на посту. (П. Тичина) Ходив я в садочок щодня виглядати. (Л.
Глібов) Споконвіку Прометея там орел карає, щодень божий добрі ребра й серце
розбиває. (Т. Шевченко)
Усі
ці слова мають однакове значення, але слова щодня, щодень ми часто чуємо в народному мовленні, а прислівник щоденно притаманний художньому та
публіцистичному стилям.
6. Наголошуємо правильно.
7. Слово дня.
8. Перегляньте експрес-урок
О. Авраменка «Що означає
вислів «гроші не пахнуть» за посиланням: https://www.youtube.com/watch?v=YuBjvWYDNz0.
Домашнє завдання: & 13, 124 (уставте на місці пропусків запропоновані обставини).
06/12/2022
Шановні учні! Запрошую вас на онлайн-урок:Види обставин.Способи вираження.
29.11,01.12.2022 р. Контрольний докладний письмовий переказ
розповідного тексту з елементами опису пам’яток історії й культури в
публіцистичному стилі за складним планом із використанням прикладок
1.
Актуалізація опорних знань.
- Що таке прикладка?
- Що може позначати прикладка?
-
Назвіть типи мовлення, ознаки, характерні їм.
![]() |
-
Що таке пам'ятка історії й культури?
Пам'ятка –
це предмет матеріально-духовної культури минулого.
-
Які види пам'яток ви знаєте?
За призначенням:
культурні, оборонні, громадські. За властивістю: рухомі, нерухомі.
За походженням:
пам'ятки народної архітектури та пам'ятки стильової архітектури.
-
Чим відрізняється пам'ятка від пам’ятника?
Пам'ятник – це
скульптурна споруда.
Сьогодні ми
працюватимемо з текстом публіцистичного стилю. Публіцистичний стиль
використовується найчастіше в політичній, суспільній, освітній, масовій
агітації.
Риси публіцистичного стилю:
-
точність;
-
послідовність викладення провідних тез разом з
їхнім емоційним забарвленням.
1У сучасній науковій літературі все частіше
вживається термін «стиль масової інформації», що пояснюється глобалізованими
процесами в суспільстві. Публіцистичний стиль -- синтез складників наукового,
офіційно-ділового, художнього й розмовного стилів.
Гуляючи містом, ми часто зустрічаємо різноманітні
пам’ятники, проте не завжди знаємо їх значення, історію, що та чи інша
скульптура символізує. Сьогодні на уроці ми поговоримо про Меморіал, що знаходиться
в самому серці нашого міста, біля якого, я більш ніж впевнена, ви хоча б раз
були, проте, скоріш за все, на надавали йому особливого значення.
2. Прочитайте текст переказу.
Забуттю не підлягає.
У центрі міста
Хмельницького, у невеличкому сквері, де низько нахилили до землі свої віти
плакучі верби, стоїть пам'ятник, який привертає увагу всіх перехожих. На
невеликому підвищенні з хрестом у правиці застиг у скорботній ході Ангел
Скорботи. Здається, він ніби з небес ступає до нас, щоб нагадати всім живущим
прості заповіді господні: не убий, возлюби ближнього, як самого себе, шануй
батька і матір своїх. На пам'ятнику – скромний, але багатомовний напис:
“Мешканці міста – жертвам репресій”. Народні художники України – батько і син –
Микола і Богдан Мазури та архітектор В.Козубенко створили пам'ятник-символ,
який увіковічнив пам'ять про жертви насилля, об'єднав і примирив людей різних
поколінь і національностей, різних політичних поглядів.
Цей пам'ятник має нагадувати нам,
живущим, та всім грядущим поколінням про трагічні долі мільйонів людей – жертв
тоталітарного режиму. Майже 13 тисяч незаконно убієнних жителів нашої області,
60 тисяч насильно вивезених у 30-50-х роках. Серед загиблих були робітники,
селяни, військові, керівники підприємств і установ. Під жахливі жорна репресій
потрапляли українці, росіяни, поляки, євреї… Це були численні жертви
“колективізації”, “розкуркулення”, “шпигуни та диверсанти”, вигадані “вороги
народу”.
У 1966 році у підвалах бувшого НКВС під
час будівництва нового універмагу було виявлено останки розстріляних в'язнів.
Лише на початку 90-х років у сквері, поряд із місцем тих кривавих злочинів,
було поставлено гранітну плиту “Пам'ятний знак жертвам сталінських репресій”, а
24 серпня 1998 року, у сьому річницю незалежності України тут було відкрито
Меморіал пам'яті жертв політичних репресій, в центрі якого – Ангел Скорботи.
За цей високохудожній витвір мистецтва, а
також за пам'ятник С.Параджанову, що встановлений на території кіностудії ім.
О.Довженка, Богдану Мазуру було присуджено Національну премію України ім.
Тараса Шевченка.
Щороку
тут, біля Ангела Скорботи, у дні вшанування жертв репресій та голодомору,
збираються тисячі подолян, приносять квіти, ставлять поминальні свічі – щоб не
забути немилосердно важкої нашої історії, щоб пам'ятати всіх убієнних, життя
яких стало символом незнищенності людського духу. Людно тут і в буденні дні. У
затишному сквері біля Ангела відпочивають літні люди, збирається молодь.
Здається, легка витончена постать Ангела несе нам мир і спокій, дає надію на
краще майбутнє, охороняє наше місто і його долю.
3. Бесіда за змістом тексту.
-
Яка
тема й основна думка тексту?
-
Які
види описів автор поєднав у тексті? З якою метою він це зробив?
-
Яку
роль відіграє опис пам'ятки історії?
-
Які
мовні засоби використовує автор для розкриття основної думки опису?
-
З
якими словами чи термінами у вас виникають труднощі розуміння чи написання?
4. Словникова робота.
Репресії —
це комплекс заходів з арештів, розстрілів і переселення великих мас людей.
Тоталітарний
режим - режим,
за якого державна влада здійснюється шляхом: обмеження або порушення основних
прав людини
Колективізація –
це примусова система заходів, яка спрямована на перетворення одноосібних
селянських господарств у великі колективні й радянські господарства (колгоспи і
радгоспи).
Розкуркулення
- форма боротьби з заможним селянством .
НКВС - Народний
комісаріат внутрішніх справ
Меморіал
- об'єкт або архітектурна, скульптурна споруда,
архітектурно-ландшафтний ансамбль в пам'ять про щось або когось
5.
Доберіть синоніми до слів.
Правиця
Убієнний
6. Складіть план.
Можете скористатися орієнтовним планом.
1. Опис пам’ятника:
а) сквер у центрі міста, де розташований пам’ятник;
б) вигляд Ангела;
в) хто є творцем пам’ятки.
2. Спомин
про страшну історію.
3. Історія
відкриття монумента:
а) будівництво універмагу;
б) гранітна плита;
в) відкриття Меморіалу.
4. Нагородження Богдана Мазура.
5. Сьогодення біля Ангела.
7. Орфографічна робота.
Поясніть
правила написання власних назв.
8. Прочитайте текст ще раз.
9. Складіть докладний переказ тексту
відповідно до плану.
10.
Самоперевірка за пам'яткою «Як писати переказ».
1. Прочитавши
написане, подумайте:
а)
чи розкрито тему;
б)
чи передано основну думку;
в)
чи є початок, основна частина і кінець, чи пов’язані
вони між собою змістом;
г)
чи збережено послідовність подій;
д)
чи правильно поділено текст на абзаци (дивись план).
2. Написане
читайте вдруге дуже правильно, підкреслюючи олівцем
мовленнєві,
орфографічні та синтаксичні помилки.
3. Щодо
помилок проконсультуйтеся з учителем або перевірте за
словником, а потім
виправляйте.
4. Ще
раз перечитайте уже виправлене. Зверніть
увагу на
милозвучність мовлення.
5. Перепишіть
з чернетки начисто. Дотримуйтеся правил правопису.
11. Напишіть чорновий
варіант переказу.
12.
Перепишіть переказ у зощит.
24/11/2022
Шановні учні! Запрошую вас на онлайн-урок:Додаток. Д/з: ст.53-54(правила),впр.114(1,2 завд.)
22/11/2022
Шановні учні! Запрошую вас на онлайн-урок:Прикладка.Написання. Д/з:ст. 50-51(вивчити правила), впр.107.
17.11.2022
р. РМ № 6.
Ділові папери. План
роботи. Складання плану роботи над проєктом. Оформлення рубрик,
стислих описів етапів роботи, аналіз результатів діяльності
1.
Актуалізація
опорних знань.
- Які стилі мовлення вам відомі?
- Охарактеризуйте кожен. Де вони використовуються?
Ми сьогодні
з вами на уроці будемо говорити про офіційно-діловий стиль.
-
А тепер подумайте і скажіть, як ви це поняття
розумієте? Що воно означає?
-
Яку роль виконує цей стиль?
Роль офіційно-ділового стилю - забезпечення ділового спілкування
між державами, установами, організаціями, членами суспільства. Стиль обслуговує
законодавство, адміністративно-господарську діяльність та інші ділянки життя
суспільства, пов'язані з діловодством, звітністю та документацією. У писемній
формі діловий стиль використовується при оформленні документів. В усній формі
він виявляється під час проведення зборів, нарад, засідань.
Для ділового стилю характерні такі
ознаки:
- вживання готових усталених форм та мовних зворотів;
- точність, ясність, логічність та стислість у викладенні думок;
- вживання слів тільки у прямому значенні;
- спеціальна термінологія;
- відсутність індивідуальної манери викладу та емоційно забарвленої
лексики.
2. Прочитайте. У якому стилі
складено текст статті.
Доведіть, що вжито офіційно-діловий стиль.
Назвіть основні ознаки стилю.
Стаття 68. Кожен зобов'язаний неухильно
додержуватися Конституції України та законів України, не посягати на права і
свободи, честь і гідність інших людей.
Незнання законів не звільняє від юридичної відповідальності. (З Конституції
України).
3. Розподільний диктант.
Науковий
стиль публіцистичний
стиль офіційно-діловий стиль
Площа трикутника, родина осокові, економічні реформи, передвиборча
боротьба, депутатський корпус, слово надається, відповідальність покласти
на..., питома вага, порядок денний, конституційні рамки, заслухати звіт,
ведення протоколу доручити.
4. Пояснення.
Будь-який діловий папір складається
відповідно до встановленої норми. Діловий папір складають лише в офіційно-діловому
стилі. Викладена в документі інформація формулюється за допомогою суджень, у
яких щось стверджується або заперечується. Будь-які художні засоби у мові
документів є неприпустимими. Точність досягається вживанням тільки однозначних
слів, використанням термінів, зазначенням дат, цифрових даних.
Документи одного виду мають однакову форму, виклад ведеться за допомогою
речень однакової будови. Нерідко використовуються одні й ті самі слова.
Обов'язковою для ділового паперу є назва (довідка, наказ, постанова, заява,
план роботи, протокол, оголошення, доручення тощо).
Плани
роботи бувають різні: перспективні (розраховані на кілька років),
річні, піврічні, квартальні, плани на місяць, тиждень, план окремого заходу,
виробничої або навчальної діяльності установ чи окремих працівників, план
розвитку економіки країни тощо.
За структурою розрізняють прості й складні плани. Основний зміст плану
викладається у формі тексту або таблиці. Кожний пункт плану складається з трьох
обов’язкових частин: зміст роботи, термін (дата) виконання, виконавці.
Колективні плани затверджуються на зборах, а особисті складаються для
самоконтролю.
Важливою для плану є рубрикація правильний
поділ на спів мірні частини; дотримання однотипного способу викладу всіх
пунктів плану; точність і чіткість формулювань.
План може мати вигляд таблиці, графіка, плану тексту. Обов'язковим є
зазначення термінів виконання та відповідальних за певну ділянку (частину)
роботи.
5. Робота з підручником: тема 7, с. 195.
6. Ознайомлення із зразком плану роботи.
№ |
Зміст роботи |
Дата
виконання |
Хто
виконує |
Відмітка
про виконання |
1 |
Підготувати клас до Дня знань |
01.09 |
Бондарчук І. |
|
2 |
Взяти участь у шкільній виставці
«Моє рідне місто» |
12.09 |
Берегова О. |
|
3 |
Випустити класну газету «Здоровий
спосіб життя» |
16.09 |
Мартинюк К. |
|
4 |
Підготувати привітанні для посвяти
в гімназисти |
24.09 |
усі учні класу |
|
5 |
Підготувати сценарій до свята
«Осінній бал» |
26.09 |
Скакун Р., усі учні класу |
|
-
Яка мета і яке значення цього документа?
-
Хто, на вашу думку, має його складати?
7. Відредагуйте словосполучення.
Шкільне міроприємство, приймати участь, слідуючий номер програми, слідуючий вопрос повєстки дня, діжурство по школі, придержуватися чистоты, за кулисами, головуючий на
зборах.
8.
До поданих іншомовних
слів доберіть українські відповідники.
Інформація –
Пріоритет –
Період -
Контроль -
Лаконічний -
Екстрений –
Стимул –
Конкурс –
Приз -
Президент -
Реалізація -
Ліквідація -
9. Складіть план підготовки до Свята рідної мови.
10.
Бесіда за
питаннями.
- Яке призначення офіційно-ділового стилю?
- Що таке план роботи?
- Які ознаки його?
- Для чого треба вміти складати план?
Домашнє завдання: вправа 411 (складіть план роботи над одним із
зазначених проектів).
Шановні учні! Запрошую вас на онлайн-урок:Означення, додаток і обставина як другорядні чени речення.
Шановні учні! Запрошую вас на онлайн-урок:РМ Повідомлення на тему про мову в науковому стилі.
08-10.11.2022 р. РМ. Контрольний письмовий твір-опис місцевості (вулиці, міста, села) на основі особистих спостережень і вражень у художньому стилі за складним планом
Дух правди.
Біблія
Хто поета хоче збагнути,
мусить в край його прибути…
Гете
Прочитайте
слова з Біблії. Над чим вони спонукають вас задуматися?
Чому, на вашу думку, Гете
вважає, що краще пізнати людину нам допоможе рідний край?
Рідний
край – то своєрідна колиска, де дитина починає пізнавати світ, вбирати в себе
його щедроти, красоти, це місце, де формується характер, прививаються певні
уподобання, народжуються мрії. Добре ж усім відомо, що «кожен край має свій
звичай». Рідний край завжди асоціюється з дитинством, навіває теплі спогади:
Здається
мені, мов у казці,
Життя
тут щасливо іде.
І
завжди всім серцем бажаю
Вернутись в
дитинство своє (А. Ярмиш).
Письмова робота має свої
особливості. Обдумується кожна фраза, кожне слово, можна замінити невдалий
вислів більш правильним і точним, закреслити вже написане й написати нове висловлювання,
перечитати цілу роботу, зробити будь-які виправлення. Речення в писемному
мовленні повинні бути закінченими, розміщуватися в логічній послідовності,
різних видів – прості (поширені й непоширені, ускладнені), складні, різні за
метою висловлювання.
1. Пригадайте
особливості побудови опису місцевості.
Твір-опис місцевості – це зв'язний текст, який дає словесне
зображення основних ознак міста, села, вулиці, подвір’я, площі.
Щоб описати
місцевість, потрібно вказати:
- де вона
розташована;
- історичні
відомості, пов’язані з нею;
- предмети
(об’єкти), які є в цій місцевості.
Отже,
складовими опису місцевості є опис місця й описи окремих предметів, які на
цьому місці розташовані.
2.
Опрацюйте пам’ятку.
ПАМ’ЯТКА Як
працювати над твором-описом у художньому стилі |
|
1.
Пам’ятайте: опис складається з таких частин:
загальне враження, повідомлення окремих деталей, вказівка на їх місце
розташування й ознаки, висновок. 2.
Доберіть яскравий заголовок. 3.
Спочатку визначте, які предмети (особливості)
місцевості ви хотіли б виділити в описі; далі доберіть дієслова (у художньому стилі), які вказують
на розташування. Пам’ятайте, що всі дієслова повинні вживатися в одному часі.
4.
Використовуйте слова і словосполучення на позначення
місця розташування об’єктів опису місцевості: прямо переді мною, неподалік, поруч, у центрі, у далині, трохи далі,
зліва, справа та ін. 5.
Доберіть до визначених предметів характерні для них
ознаки. Доречно використовувати художні засоби – епітети, порівняння – для
увиразнення мовлення. 6.
Використовуючи дібрані слова і словосполучення,
складіть опис місцевості. 7.
Доповніть висловлювання описом природи. |
3. Мовленнєве завдання.
Уявіть ситуацію: до вас у школу
приїхали гості з іншого міста (країни). Ви хочете ознайомити їх із рідним селом
(містом), його природними умовами, історичними пам’ятками та ін. підготуйте
екскурсійну розповідь у художньому стилі у вигляді прогулянки по вашому селу
(місту) з описом місцевості.
4. Вправа 423 (заповніть таблицю).
5. Складіть свій план.
План опису місцевості
(орієнтовний)
І. Моє село (місто) – частина країни.
ІІ. Дороге серцю місце.
1. Із глибин історії.
2. Окраса місцевості.
3. Пам’ятки культури та історії.
4. Місця відпочинку.
5. Моє село (місто) на хвилі із сучасністю.
ІІІ. Завітайте до нас у добрий час!
6. Напишіть твір на
чернетці.
7. Відредагуйте
написане.
8. Напишіть твір у
робочий зошит.
Шановні учні! Запрошую вас на онлайн-урок:Порядок слів у реченні.
01/11/2022
Шановні учні! Запрошую вас на онлайн-урок:Узгодження головних членів речення.
27/10/2022
Шановні учні! Запрошую вас на онлайн-урок:Тире між підметом і присудком.Простий і складений присудки.
27.10.2022
Простий і складений
присудок (іменний і дієслівний). Способи вираження присудка
Письменник — це очі, думки та
совість суспільства.
Юрій Андрухович
Діти, сьогодні ми з вами
продовжимо пригадувати головні члени речення, зокрема зосередимо увагу і
поглибимо знання про присудок, його види та способи вираження; пригадаємо
славетні імена України, відомих письменників.
Епіграфом нашого уроку будуть слова
сучасного відомого українського письменника. Розшифруйте хмару тегів…
- Як ви розумієте
слова Юрія Андруховича «Письменник – це очі, думки та совість суспільства».
1. Перевірте себе. Лінгвістичний диктант (письмово).
1. Підмет – головний член двоскладного речення, який
означає… і відповідає на питання …
2. Визначте і запишіть підмет у реченні: В
степу вже літо розмовляло з вереснем.(Ліна Костенко).
3. Визначте і запишіть підмети у реченні: Учений
іде, а неук слідом спотикається.
4. Визначте і запишіть підмет у реченні: Жити –
Вітчизні служити.
5. Визначте і запишіть підмет у реченні: Спати
без задніх ніг – улюблена справа Андрія Максимовича.
2. Робота зі схемою.
- Що ви нового дізнались?
- Які види присудків ви знаєте?
Види
присудків
Простий дієслівний присудок |
Складений
дієслівний
Складений іменний |
|
Гроза проходила десь поруч. (Ліна Костенко). Я сорочку з бабиної скрині привезла із
рідного села. (В.Ковалівська) Хай мовчать Америки й Росії, коли я з тобою говорю!
(В. Симоненко). Битва гриміла день і ніч. (О.Довженко) |
Ми в світ прийшли успадкувати славу, діла, і
думи, й чесні мозолі… ( І. Нехода) Федько брехати не любить. (В.Винниченко). Всі продовжували дивитися на двері.
(Гр.Тютюнник) І рад би вовк в
якісь ворота скочить (Л.Глібов). Дитино, вмій прощати! |
Дід Захарко був коваль (О.Довженко). «Гуси-лебеді летять» - цікава повість.
(М.Стельмах) Лиш боротись – значить
жить. (І.Франко) Життя здавалося тоді вічно щасливим. (Гр.Тютюнник) |
3. Робота з підручником: &6, с. 34
4. Визначте присудки та з’ясуйте, до
простих чи складених вони належать.
Білі акації будуть цвісти в місячні ночі жагучі;
промінь морями заллє золотий річку, і верби, і кручі... (В. Сосюра).
2.
Будуть тебе кликать у сади зелені хлопців чорночубих диво-наречені (В.
Симоненко).
3.
Усі, хто про безсмертя мріє, хай схиляться до споришу (М. Руденко).
4.
Буду згадувать серця пожари, як на гору до неї я йшов (В. Сосюра).
5.
І нехай пливе за роком рік, буду, мамо горда і вродлива, з тебе дивуватися
повік (В. Симоненко).
6.
Будуть крани водою шуміти. Будуть клумби широкі цвісти (Г. Чубач). Творчість Вольфганга
Моцарта була дивовижно багатогранною й багатою.
Коментар учителя. Присудок,
виражений дієсловом складеної форми майбутнього часу, належить до простих.
Наприклад: Будуть солодко віять минулим
білі яблуні в нашім саду (В. Сосюра). Порівняйте: Солодко віятимуть минулим
білі яблуні в нашім саду.
5. Способи вираження простого присудка.
Простий присудок виражається |
||
формами дієслів дійсного
способу в теперішньому, минулому і майбутньому часі |
формами дієслів
наказового та умовного способів |
фразеологізмом |
Біля сухого дерева й сире горить.
Ложка дьогтю зіпсує бочку меду (Нар. творчість) |
Нехай цвітуть про тебе співи... (В. Сосюра). Поїхав би я
в гості, та люди не кличуть (Нар. творчість) |
Весна вступила у свої
права. |
6. Творче реконструювання.
Складіть прості
поширені речення так, щоб подані сполучення слів виступали в ролі складених
дієслівних присудків.
Наприклад. Уже не кує зозуля
в кленах. – Уже перестала кувати зозуля в кленах.
На сході багряно
палав місяць. Утік за ліс холодний вітрюган.
7. «Знайди пару».
Установіть
відповідність між фразеологізмами й синонімічними до них дієсловами.
1 Поставити на кін. 2 Робити вигляд. 3 Скалити зуби. 4 Вростати в землю. 5 Валяти дурня. 6 Набрати води в рот. 7 Припасти оком |
А Посміхатися. Б Завмирати. В Задивитися. Г Мовчати. Д Прикидатися. Е Байдикувати. Є Ризикувати. |
8. Виконайте тести.
1. Визначте тип присудка в реченні: Він
мав намір відвідати місто.
А Простий дієслівний. Б
Складений дієслівний. В
Складений іменний.
2. Вкажіть речення з простим дієслівним
присудком.
А Хай квітне
земля! Б Ми будемо писати
твір. В Скоро прийде літо.
3. Визначте присудок у реченні: Тривалий
час бути під їхнім впливом небезпечно.
А Бути під
впливом. Б Бути
небезпечно. В Бути під впливом
небезпечно.
4. Визначте синтаксичну роль інфінітива в
реченні: Його вчили жити чесно.
А
Присудок.
Б
Додаток.
В Обставина.
5. Однорідними присудками
ускладнено речення
А Звитяги наші, муки і руїни безсмертні будуть у
її словах.
Б За тобою завше будуть мандрувати
очі материнські і білява хата.
В Місто не знало спочинку ні вдень ні вночі, а
гуркотіло, гомоніло, кипіло.
Г Лози, кручі, висип, ліс — усе блищить і сяє на
сонці.
6. Позначити
речення, яке має складений іменний присудок?
А У
Михайлівці живуть люди стримані (І. Сенченко).
Б Чебреці
не хвилюються від вітру і не сохнуть від сонця (І. Сенченко).
В Без
застосування одиниць виміру часу люди не змогли б існувати (З кн. «Я пізнаю
світ»).
Г Великдень
— день особливий (Л. Орел).
7. Позначити рядок, у якому зазначено речення зі
складеним дієслівним присудком.
А Стежка
вузенька (І. Сенченко).
Б Цілий
каскад водоспадів можна побачити на річках Пістинці, Яремчі (А. Денисенко).
В Високе синє небо в лісі здавалося ще
дальшим і недоступнішим (Є. Гуцало).
Г Наша
історія — це історія віковічної боротьби українського народу за своє місце під
сонцем (М. Горинь)
Домашнє завдання: & 6, вправа 63 (спишіть
речення, вставте на місці пропуску одне з поданих допоміжних дієслів) – II-III рівні; вправа 65 (перебудуйте речення з простими
присудками на речення зі складеними дієслівними присудками).
25/10/2022
Шановні учні! Запрошую вас на онлайн-урок:Тире між підметом і присудком.
20.10.2022 Підмет. Способи вираження підмета
1. Повторімо.
-
Що називається підметом?
-
На які питання відповідає підмет?
-
Як підкреслюємо підмет у реченні?
2. Нова тема.
Підмет, виражений одним словом називається простим, він може виражатися:
Іменником.
Наприклад: Цвітуть соняшники, радіють теплу і сонцю…
Займенником (особовим, питальним, відносним, неозначеним, заперечним). Ніхто й не уявляв, який це був
красивий соняшник.
Прикметником (субстантивованим).
Старий підбадьорював своїх дітей-соняшників.
Числівником. У великій світлиці
за столом сиділо троє.
Прислівником. Це «добре» звучало тепер м’яко.
Неозначеною формою дієслова.
Спинитися – вмерти з відчаю й знемоги.
Вигуком або службовим словом, якщо вони
вживаються замість іменника. Десною
котилося переможне «ура».
Складеним називається підмет,
виражений словосполученням, утвореним з двох або кількох повнозначних слів. У
ролі складеного підмета можуть виступати такі словосполучення:
Складні географічні й астрономічні назви.
Київська Русь захистила Європу від монголо-татарської навали.
Назви установ.
Верховна Рада України – законодавчий орган держави.
Стійкі словосполучення.
Сільське господарство країни багатогалузеве.
Сполучення іменника у формі називного відмінка з іменником в орудному
відмінку з прийменниками.
Мати з дочкою вишивали соняшники на рушниках.
Сполучення іменника, що має значення сукупності, з іменником у родовому
відмінку.
Велика зграя журавлів кружляла невисоко над соняшниками.
Сполучення числівника з іменником у називному або родовому відмінку.
Тихо листом край дороги два соняшники шептали.
Сполучення займенника стільки (скільки) або прислівники мало, чимало,
багато з іменником, займенником, прикметником у родовому відмінку множини.
Багато літ перевернулось, води чимало утекло.
Сполучення іменника (або числівника чи займенника) у формі називного
відмінка й іменника (або займенника) в родовому відмінку з прийменником з.
Один із партизанів підвівся на стременах.
Підмет може бути виражений цілим реченням.
«Ще не вмерла Україна» навіки житиме в нащадках.
3. Робота з
підручником: & 5.
4. Вправа 54 (спишіть речення, розкриваючи дужки, підкресліть підмети).
5. Заповнітья таблицю.
Впишіть у таблицю підмети, визначивши їх спосіб вираження.
Спосіб вираження підмета |
Приклад |
Назва установи |
|
Іменник |
|
Займенник |
|
Сполучення іменника у називному відмінку з іменником в
орудному відмінку |
|
Верба з калиною здавна вважаються символами України.
Україно моя, я для тебе на світі живу.
Українська мова має давні історичні корені.
Проблеми стародавньої історії вивчає Інститут археології НАН України
Домашнє завдання: & 5, вправа 58 (складіть 5 речень із поданими словосполученнями).
18/10/2022
Шановні учні! Запрошую вас на онлайн-урок:Просте двоскладне речення.Головні й другорядні члени речення.
13.10.2022 р. Контрольна робота № 1. Повторення. Словосполучення і речення
I ВАРІАНТ
Завдання 1-6 мають по чотири варіанти відповідей, серед яких лише одна правильна. Виберіть правильну відповідь.
1. Усі подані словосполучення є іменниковими в рядку:
A) доброта перемагає, схожий на батька, хтось із них;
Б) берег річки, осіння прохолода, батьківська хата;
B) розмовляти про справи, один із багатьох, німе запитання;
Г) брат з сестрою, уміння працювати, міцніший за сталь.
2. Односкладним є речення в рядку:
A) Мене сьогодні голуб розбудив (Л. Костенко).
Б) Черешні тут росли високі й розкішні (О. Гончар).
B) Треба бути щедрим і вимогливим до себе (О.Довженко).
Г) Під вікнами насадила Ганна бузку, любистку, півників та півонії (І.Нечуй-Левицький).
3. Непоширеним є речення в рядку:
A) Хліб і рушник – одвічні людські символи (В. Скуратівський).
Б) Хмельницький був гетьманом.
B) На південь стікає зоряна імла Чумацького Шляху (М. Стельмах).
Г) Між коморою та будиночком ворота й хвіртка (О.Довженко).
4. Складним є речення в рядку:
А) Над широкими сіножатями, над зеленими ярами встав легесенький туман (І. Нечуй-Левицький).
Б) В українському фольклорі неопалима купина стала символом невмирущості і незнищенності нашої землі (3 журналу).
В) Спинюся я і довго буду слухать, як бродить серпень по землі моїй (Л.Костенко).
Г) Тепла липнева ніч пролітає садками, посадками, скиртами в полях (О.Гончар).
5. Спонукальним є речення в рядку:
A) Невже до нього нема довіри? (К. Гордієнко)
Б) Встаньте, слухайте всемогущого поклику весни! (І. Франко)
B) Моя душа здригнулася словами (Л. Костенко).
Г) В епоху спорту і синтетики людей велика ряснота (Л. Костенко).
6. Допущено помилку в словосполученні в рядку:
А) поквитатися з насмішником;
Б) ліки для хвороби;
В) покладатися на друзів;
Г) братися за роботу.
7. Установіть відповідність між словосполученням і головним словом у ньому.
1) Утомлена мама; А Утома;
2) утомлена за день; Б мама;
3) утома від роботи. В утомлена;
Г від роботи.
8. Установіть відповідність між другорядним членом і реченням із ним.
1) Додаток; А дитя осталось, плаче бідне…(Т. Шевченко)
2) означення; Б Пілікає нудно десь гармошка (А. Головко)
3) обставина. В Так, ти богиня! (І. Франко)
Г Праця чоловіка годує, а лінь марнує.
Прочитайте текст. Виконайте №9-10 до нього
(1) Вишитий рушник створював настрій, формував естетичні смаки, був узірцем людської працьовитості. (2) Він пройшов крізь віки, він і нині усимволізовує чистоту почуттів. (3) Хліб-сіль на вишитому рушникові були високою ознакою гостинності українського, як і інших сусідніх народів. (4) Кожному, хто приходив з чистими помислами, підносили цю давню слов’янську святиню. (5) Цей звичай пройшов віки, став доброю традицією в наш час. (За В. Скуратівським)
9. Позначте речення, які є простими.
10. Позначте речення, у яких наявні однорідні присудки.
11. У якому рядку наведено граматично правильне продовження речення «Читаючи книгу …»?
А Звертайте увагу на авторські відступи.
Б Вона мені дуже сподобалася.
В У мене виникли певні запитання до автора.
Г Хочеться бути разом з героями.
12. Зробіть синтаксичний розбір речення, визначте частини мови, випишіть та розберіть 3 словосполучення.
Чарівна осіння пора печалить душу прощальним ячанням журавлів у небі.
II ВАРІАНТ
Завдання 1-6 мають по чотири варіанти відповідей, серед яких лише одна правильна. Виберіть правильну відповідь
1. Усі подані словосполучення є прислівниковими в рядку:
A) хліб і сіль, ближче до людей, далеко від дому;
Б) жити чесно, щедро пригостити, п’ятами накивати;
B) по-осінньому тепло, моторошно від страху, радісно на душі;
Г) повернутися пізно, краще за художника, щиро привітати.
2. Односкладним є речення в рядку:
A) Ніч – мов криниця без дна (М. Рильський).
Б) Як любо йти коханою землею і рідний вітер пити без кінця.
B) Жити – добро робити (Народна творчість).
Г) Чарівна осіння пора печалить душу прощальним ячанням журавлів у небі.
3. Непоширеним є речення в рядку:
A) Вже надворі стало світати (І. Нечуй-Левицький).
Б) Велике діло – писані слова! (Л. Костенко).
B) Полюють зайців по-різному (Остап Вишня).
Г) Федора то шиє, то поре (Народна творчість).
4. Складним є речення в рядку:
A) О наші передчасно посивілі матері, із сапкою в руках, із серпом на плечі та болючою в очах югою (М. Стельмах).
Б) Кожен запорожець приписувався до певного куреня і мав відбувати військову службу в січовій залозі, у різних командах, роз’їздах (3 журналу).
B) Рушник з давніх-давен символізував не тільки естетичні смаки, він був своєрідною візиткою, а якщо точніше – обличчям оселі, відтак і господині (В. Скуратівський).
Г) Закони вод, вітрів, і хмар, і світла відкрились нам у ті далекі дні.
5. Спонукальним є речення в рядку:
A) Життя людське коротке, а світ такий чарівний (В. Козаченко).
Б) Що ж воно таке, отой берег дитинства, в чому його притягальна сила, якими вимірами означити це непересічне поняття.
B) Ой не шуми, луже, зелений байраче (Народна творчість).
Г) Як пощастило дівчинці в сімнадцять! (Л. Костенко)
6. Помилку допущено в словосполученні в рядку:
А) погляд на проблему;
Б) опанувати мову;
В) захворів завдяки недбальству;
Г) згідно з розпорядженням.
7. Установіть відповідність між словосполученням і головним словом у ньому,
1) Приємна розмова; А Приємно;
2) приємно від розмови; Б з товаришем;
3) розмовляти з товаришем. В розмовляти;
Г розмова.
8. Установіть відповідність між реченням і другорядним членом у ньому.
1) Додаток;
2) обставина;
3) означення.
A Дорога й праця – сестри рідні і благовісниці живі (М.Рильський).
Б Починалось бабине літо (І. Нечуй Левицький).
B Надворі почало свіжішати (І. Нечуй-Левицький).
Г Нещастя об’єднує людей (В. Гжицький).
Прочитайте текст. Виконайте завдання 9-10 до нього
(1) Земля дитинства, стежки ранньої юності..! (2) Кому не снилися вони в далеких мандрівках, хто не відчував їхнього поклику, чия чутлива душа не прагла повернутися на схилі літ у чарівну казку дитинства. (3) Усе, як сказав один з філософів, скороминуще в цьому світі. (4) Але чи так уже й все – пам’ять, якщо вона не полишає людину, не робить її забудькуватою, неодмінно житиме отим далеким спогадом дитинства. (5) І чим далі людина відпливає роками, тим більшатиме тяга до нього. (За В. Скуратівським)
9. Позначте речення, які мають три граматичні основи.
10. Позначте речення, у яких міститься риторичне запитання.
11. У якому рядку наведено граматично правильне продовження речення «Читаючи книгу …»?
А Звертайте увагу на авторські відступи.
Б Вона мені дуже сподобалася.
ВУ мене виникли певні запитання до автора.
Г Хочеться бути разом з героями.
12. Зробіть синтаксичний розбір речення, визначте частини мови, випишіть та розберіть 3 словосполучення.
Осіннє небо дивиться на землю й милується красою.
13/10/2022
Шановні учні! Запрошую вас на онлайн-урок:Контрольна робота.Повторення та узагальнення вивченого.
11.10.2022 р. Граматична помилка та її умовне позначення
1. Розминка.
- Розділ мовознавства, що вивчає словосполучення та
речення.
- Розділ мовознавства, що вивчає правила постановки
розділових знаків.
- Синтаксична одиниця, що становить поєднання щонайменше
двох слів, які належать до самостійних частин мови, одне з яких головне, а інше
– залежне.
- Основна одиниця спілкування, яка виражає закінчену
думку та обов’язково має граматичну основу.
- За метою висловлювання речення поділяються на …
- За емоційним забарвленням речення є …
- За кількістю граматичних основ …
- За складом граматичної основи …
2. Дослідження.
- Прочитайте текст, знайдіть в ньому помилки і підкресліть їх.
Як хороше мандрувати влітку Україною! Проїжджаємо його шляхами і розкриваємо перед себе все новий й новий обрії. Вони манять і кличе. Тепла вітер лоскоче обличчям. І біжимо ви до степових криниць попити холодну води, а в серці бринять пісня.
Такі помилки ми з вами сьогодні й розглянемо на уроці.
Мабуть, ви вже здогадалися, що помилки, які ви знайшли в тексті називаються
граматичними. Що ж таке граматична помилка?
3. Теорія.
Граматична помилка – порушення правил граматики:
неправильно утворені слова; (синен, батькин)
слово вжите не в тій формі; (зелені листя)
неправильно побудоване речення; (Бабуся попросила мене принести
собі води.)
неправильно побудоване словосполучення. (дякувати вас)
Граматична помилка позначається літерою Г.
4. Редагування
речень.
Знайдіть неправильно побудовані речення, відредагуйте їх.
Багато дізналися ми за твори українських художників.
Підійшовши до класу, його очі широко розплющилися від
здивування. Сидячи на березі, хлопчик читав книгу.
Прослухавши лекцію про художників, нас повели на
екскурсію в музей.
Повертаючись зі школи, дівчатка весело перемовлялись.
5. Запам’ятайте.
Подякувати комусь.
Дізнатися про щось.
Докоряти комусь.
6. Наголошуємо
правильно.
7. Слово дня.
8. Скоромовка.
Горила
Говорила горилі горила:
– Я давно уже мрію про крила.
Коли б мала орлині я крила,
Всі вершини б давно підкорила! –
Та даремно вона говорила,
Бо горила – тварина безкрила.
Кравчук В.
9. Фразеологізми.
10. Перегляньте експрес-урок О. Авраменка «Уїхав до моря чи поїхав?» за посиланням https://www.youtube.com/watch?v=Z8gWTtj46-0.
Домашнє завдання: знайдіть речення, у
яких неправильно вжито відмінки залежних слів. Запишіть відредаговані речення.
1) Усі діти
нашого класу в цей день були одягнені у святковій формі.
2) На
шкільному святі музиканти грали в народні інструменти.
3) Моя думка
до спортивних змагань між двома командами школи позитивна.
4) Вісьмома
роками батьки віддали мене до спортивної секції по баскетболу.
5) Мені дуже
хотілося займатися по футболу.
6) Мені
подобається піклуватися за своїх домашніх тварин.
7) Свого
домашнього кота я називаю Васько.
06.10.2022 р. РМ № 4.
Вибірковий усний переказ
розповідного тексту з елементами опису пам’яток історії й культури в художньому
стилі
1. Повторімо.
Розповідь – у висловлюванні говориться про дії особи, про події,
що відбуваються з особою або предметом.
Опис – у висловлюванні говориться про ознаки, властивості
особи, предмета або явища.
Роздум – у висловлюванні говориться про причини та наслідки
дій, порушується певна проблема, робляться відповідні висновки.
Стилі мовлення: розмовний, науковий, художній, офіційно-діловий,
публіцистичний.
2.
Бесіда.
— Діти, якби ви були гідом, куди б ви, перш за все,
повели туристів?
— Яка площа у нашому місті є головною? Чи знаєте ви її
історію?
Цікаво, що в столиці України – Києві є не одна головна
площа. Виявляється, що кожний район міста має свою головну площу. Про історію
однієї з них ми сьогодні і поговоримо, звернувши особливу увагу на пам'ятки,
споруджені на ній.
3. Теорія.
Пам'ятник – пам'ятка. Слова пам'ятник і пам'ятка
багатозначні. Та коли слово багатозначне, то серед різних його значень завжди є
основне. Так, пам'ятник — це насамперед скульптурна споруда в пам'ять чи на
честь кого-небудь, чого-небудь: пам'ятник
Шевченкові. Пам'ятка — це предмет культури, що зберігся з давнини,
наприклад: «Слово о полку Ігоревім» –
видатна пам'ятка доби Київської Русі. Пам'ятка у цьому значенні – це і стародавній літопис, і видатний
літературний твір, і важливий документ, і народна дума, і народна пісня, і
визначна давня споруда. Є й вужчі значення цього слова, наприклад у діалектах:
в пам'ятку, на пам'ятку, що відповідає літературному — на пам'ять, на згадку.
Пам'ятка — це предмет матеріальної культури минулого, що зберігся. Пам'ятки бувають
рухомі й нерухомі. До нерухомих
належать розташовані просто неба пам'ятки архітектури та монументального
мистецтва.
Рухомі — це твори живопису, скульптури, ужиткові речі, ювелірні
вироби, рукописи, книжки, документи.
Дослідженням нерухомих пам'яток займається пам'яткознавство. Рухомі
вивчаються історією, археологією, мистецтвознавством, а
також музеєзнавством, архівознавством тощо.
У реченнях опису пам'ятки (предмета) «відомим» є назва предмета та його частин, «новим» — ознаки.
Опис пам'ятки історії та культури може бути складений у
науковому, діловому або художньому стилях.
4. Як працювати над вибірковим переказом тексту.
1. Прочитайте текст.
2. Визначте його тему й основну думку.
3. Вдумайтеся в тему, запропоновану для вибіркового
переказу.
4. Виберіть із тексту матеріал, необхідний для розкриття теми
(він може
знаходитися в різних місцях тексту).
5. Визначте основну думку переказу.
6. Продумайте композицію переказу, тип мовлення.
7. Випишіть слова-терміни.
8. Складіть план переказу.
5. Прочитайте текст.
МИХАЙЛІВСЬКИЙ ЗОЛОТОВЕРХИЙ МОНАСТИР
Відбудова
Михайлівського Золотоверхового монастиря в Києві – знаменний факт життя
столиці. Зведена споруда є реставраційною копією давньоруського храму, у XVIII столітті відбудованого
в стилі бароко. Нинішній вид відтворює стан споруди на середину XVIII віку.
Відновленню
монастиря передували палкі суперечки. Варто чи не варто реставрувати монастир,
бути чи не бути в Києві ще одному храмові? За цією суперечкою стоїть серйозна
проблема. Адже сучасна наука заперечує можливість відтворювати в натуральних
розмірах повністю зруйновані пам’ятки. Така думка зафіксована в кількох
міжнародних документах.
Проте існує
й інша точка зору. Віднову зруйнованих пам’яток можна розглядати як відродження
загальнонаціональних цінностей. Така відбудова пробуджує національну свідомість,
згуртовує націю.
Відомо, що
національна культурна спадщина українців протягом ХХ ст. зазнала страхітливих
руйнувань. Передусім знищувалися ті твори архітектури та мистецтва, які
становили каркас духовності українського суспільства. Безперечно, до таких
національних святинь належить київський монастир Святого Архістратига Михаїла,
названий Золотоверхим.
Київський князь
Святополк Ізяславович був
охрещений Михайлом. Тож на честь свого
патрона князь звів мурований Михайлівський храм за взірцем Успенського собору
Печерської лаври. Символічно, що храм було закладено 11 липня 1108 року, у
роковини смерті княгині Ольги.
Це був
хрещатий в основі храм з однією позолоченою банею, від чого походить назва
«Золотоверхий». Собор було збудовано з каміння і плінфи, а оздоблено –
мозаїками і фресками.
Від початку
XVII ст. в монастирі
проводилося значне будівництво. Поряд із собором звели дерев’яну трапезну.
Коштом Богдана Хмельницького наново позолотили баню. Іконостас у Михайлівському
Золотоверхому соборі замінюють на інший, подарований гетьманом Іваном
Скоропадським. Собор розширили, перебудували. Він став семиверхим, оздобленим у
стилі бароко. Ще пізніше звели муровану триярусну дзвіницю.
Разом із
Софійським монастирем Михайлівський монастир утворював унікальну у світовій
архітектурі композицію, коли два храми були поставлені один напроти другого, з
двох боків замикаючи вулицю, що їх сполучала. Обидва ансамблі панували в
панорамі Києва і уособлювали священний центр міста. (З журналу) (300 сл.)
6. З’ясуйте тип і стиль мовлення
тексту.
7. Лексична робота.
Реставрація - відновлення чогось у первісному вигляді.
Копія - точне відтворення, що відповідає оригіналові.
Бароко - стиль у європейському мистецтві та архітектурі,
відрізняється просторовим розмахом, плавністю й складним поєднанням
криволінійних форм, злиттям об'ємів у динамічну масу, багату на скульптурний
декор. Каркас - переносно: основа.
Патрон - покровитель, захисник.
Архістратиг - старший воєначальник.
Плінфа - тонка плитчаста цегла.
Фреска - живопис на вологій штукатурці.
Мозаїка - зображення чи візерунок, виконані з кольорових каменів,
смальти, керамічних плиток.
Трапезна - монастирська їдальня.
Дзвіниця - баштоподібна мурована (рідше дерев'яна), переважно
культова, споруда зі дзвонами.
8. Доберіть синоніми до слів:
Баня (купол, маківка, арка, шатро).
Зафіксувати (занотувати, закарбувати).
Унікальний (неповторний, рідкісний, винятковий, особливий).
Взірець (приклад, зразок, ідеал).
9. Складіть план до
тексту.
10. Повторно прочитайте текст.
Домашнє завдання: переказувати текст за складеним планом.
04/10/2022
Шановні учні! Запрошую вас на онлайн-урок:
29/09/2022
Шановні учні! Запрошую вас на онлайн-урок:
27/09/2022
Шановні учні! Запрошую вас на онлайн-урок:
20.09.2022 р.
Словосполучення. Будова й види словосполучень за способом вираження головного
слова. Види зв’язку в словосполученні
Доброго ранку,
шановні восьмикласники! Сьогодні урок я
хочу розпочати з притчі. Послухайте, будь ласка.
Коли синові виповнилось 10 років, батько
дав йому нову лопату і сказав:
- Іди, синку, у поле, виміряй
ділянку й перекопай її.
Важко було хлопцеві, бо копати він не
вмів, аж поки не пристосувався. У кінці робота пішла краще. Але коли син
устромив лопату в землю, щоб перевернути останню жменю ґрунту, вона зламалася.
Неспокійно на душі у хлопця: що скаже
батько?
- Пробачте мені, тато, - я
зробив утрату в господарстві. Лопата зламалась.
- А копати ти навчився?
- Так. У кінці роботи мені
було легше, ніж спочатку.
- Тоді, я думаю, ти нічого не загубив,
а знайшов.
- Що ж я знайшов, тато?
А як ви думаєте, діти, що знайшов хлопець?
Тож сьогодні, я
сподіваюся, ви отримаєте задоволення саме від результату своєї праці, від
бажання працювати.
Ми розпочинаємо вивчати
новий розділ «Синтаксис і пунктуація», а саме словосполучення й речення.
1. Повторімо.
- Що
називається словосполученням?
- Що
не є словосполученням?
2. Проблемне
завдання.
Зіставте сполучення слів у трьох колонках. Поясніть,
чому лише сполучення слів третьої колонки можна вважати словосполученнями.
Підкралася осінь. |
Дощ і вітер. |
Ясний день |
Жовкне і осипається листя. |
Клени й каштани |
Сонячний
ранок |
- А
чи можна сполучення слів понад річкою вважати
словосполученням?
Отже, саме над цим та іншими важливими питаннями ми
маємо сьогодні попрацювати, поглибити
свої знання з цієї теми, адже саме зі словосполучень складається
речення, а вже з речень – текст.
3. Робота з підручником: & 3.
4. Гра «Четверте зайве».
У кожному рядку знайдіть сполучення слів, що не є
словосполученнями.
А Бігати наввипередки, сподіватися на успіх, у дворі,
синє море.
Б Грати на скрипці, пізно ввечері, сильний вітер,
червоні і жовті.
В Не помітив, рідний край, заплющувати очі, збирати
листя.
Г Жовтокоса осінь, листячко шумить, у далекій країні,
міцне коріння.
5. Утворіть словосполучення.
Запишіть у 3 колонки за
способом вираження головного слова.
Пишатися , краса; радіти, осінь; прогулянка,
гай; жовтогарячий , осінь; теплий, осінь; по- осінньому, теплий; надзвичайно
красиво; бабина, літо.
Отже, щойно ви
конструювали словосполучення та з’ясували, що за способом вираження головного
слова словосполучення бувають іменні, дієслівні та прислівникові.
6. Вправа 36 (випишіть 8 словосполучень, визначте вид).
7. Подивіться експрес-урок О. Авраменка «Що таке гай і діброва» за посиланням
https://www.youtube.com/watch? v=wGs41UN1DEU.
8. Слово дня.
Ознайомтеся зі словом "феррул" за посиланням
https://www.youtube.com/watch?v=12bjagau62s.
Домашнє завдання: §3, вправа 37 (випишіть словосполучення, накресліть схеми).
20/09/2022
Шановні учні! Запрошую вас на онлайн-урок:
15/09/2022
Шановн 08 і учні! Запрошую вас на онлайн-урок:
13/09/2022
Шановн 08 і учні! Запрошую вас на онлайн-урок:
08/09/2022
Шановн 08 і учні! Запрошую вас на онлайн-урок:
06/09/2022
Шановні учні! Запрошую вас на онлайн-урок:
Немає коментарів:
Дописати коментар